
Τον Απρίλιο του 2025 πραγματοποιήθηκαν δύο ακόμη κινητικότητες εκπαιδευτικών του ΙΑ΄Δημοτικού Σχολείου Πάφου προς τη Βαρκελώνη, για παρακολούθηση δομημένων σεμιναρίων (structured courses) στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+ KA1 του σχολείου.
Συγκεκριμένα η εκπαιδευτικός Τσιακκούρη Γεωργία, είχε τη ευκαιρία να παρακολουθήσει από τις 07 εως τις 11 Απριλίου 2025 το σεμινάριο “Team Building for School: Play and Fun, Building Educators’ Communities.”
H συνεργασία και τα κίνητρα των δασκάλων έχουν μεγάλο αντίκτυπο στην προσέγγιση των μαθητών στη μάθηση. Οι δραστηριότητες δημιουργίας ομάδας δημιουργούν επίσης ένα κλίμα συνεργασίας και συμβάλλουν στη συνεργατική επίλυση προβλημάτων, αναπτύσσουν ενσυναίσθηση και εμπιστοσύνη στην ομάδα και στον εαυτό μας και ενισχύουν τη δημιουργικότητα και την αυτοεκτίμηση.
Στόχος του προγράμματος ήταν η μάθηση πρακτικών Team Building και η επαναχρησιμοποίηση και προσαρμογή τους στο σχολείο.
Οι συμμετέχοντες /ουσες εκπαιδεύτηκαν στο:
Να μάθουν τη θετική δύναμη των δραστηριοτήτων δημιουργίας ομάδας και να αισθανθούν πιο σίγουροι και έτοιμοι να τις επαναχρησιμοποιήσουν και να τις προσαρμόσουν ο καθένας στο σχολείο του.
Να μάθουν πώς να προωθούν τη δημιουργία ομάδας για να δημιουργήσουν ένα κλίμα συνεργασίας και συνεργατικής επίλυσης προβλημάτων, μια ατμόσφαιρα κοινότητας, ανεκτικότητας, ομαδικού πνεύματος και απόκτησης επικοινωνιακών δεξιοτήτων.
Να αναπτύξουν την ενσυναίσθηση και την εμπιστοσύνη στην ομάδα των συμμετεχόντων, ενώ παράλληλα ενίσχυσαν τη δημιουργικότητα και την αυτοεκτίμησή τους.
Να αποκτήσουν μια πληρέστερη κατανόηση σχετικά με το κτίσιμο ομάδας μέσω της ομαδικής ψυχολογίας , της ανάπτυξης προσωπικότητας και του προγραμματισμού δραστηριοτήτων.
Στο σεμινάριο συμμετείχαν εκπαιδευτικοί προερχόμενοι/ες από διαφορετικές βαθμίδες εκπαίδευσης από την Κροατία,την Ολλανδία, την Κύπρο και την Τσεχία.
Το σεμινάριο ολοκληρώθηκε με τη δημιουργία αποτελεσματικών σχεδίων μαθήματος καθώς και ευρύτερων σχεδίων δράσης.
Την ίδια περίοδο η εκπαιδευτικός Χρυσούλα Νεοφύτου παρακολούθησε το δομημένο σεμινάριο «Discover the 7C’s: Learning for life (and work) for the 21st century». Το πρόγραμμα αποτελεί ένα καινοτόμο παιδαγωγικό πλαίσιο που αναγνωρίζει επτά βασικές δεξιότητες – τα «7C» – οι οποίες θεωρούνται απαραίτητες για την ολόπλευρη ανάπτυξη των μαθητών και την προετοιμασία τους για τη ζωή και την εργασία, στον σύγχρονο κόσμο.
Οι δεξιότητες αυτές δεν είναι απλώς προσθήκες στο αναλυτικό πρόγραμμα. Είναι το θεμέλιο για μια ουσιαστική, ενεργή και βιωματική μάθηση που ενδυναμώνει τον μαθητή ως πολίτη, δημιουργό και δια βίου εκπαιδευόμενο.
Το πρόγραμμα περιλάμβανε:
Συμμετοχή σε επιμορφωτικά εργαστήρια για τις 7 δεξιότητες
Παρακολούθηση καλών πρακτικών από άλλες χώρες
Ανταλλαγή απόψεων και εμπειριών με Ευρωπαίους συναδέλφους
Καταγραφή εργαλείων, μεθοδολογιών και παραδειγμάτων εφαρμογής
Το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε με την εκπαιδευτική επίσκεψη στο Εθνικό Μουσείο Τέχνης της Καταλονίας – MNAC και τη δημιουργία ενός ομαδικού project που απαιτούσε την ενσωμάτωση όλων των δεξιοτήτων.
Αναλυτικότερα οι 7 Δεξιότητες του 21ου Αιώνα (7Cs):
1. Κριτική Σκέψη και Επίλυση Προβλημάτων
2. Δημιουργικότητα και Καινοτομία
3. Συνεργασία και Ομαδική Εργασία
4. Επικοινωνία, Γραμματισμός στις Πληροφορίες και τα Μέσα
5. Γραμματισμός στις Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ)
6. Διαπολιτισμική Κατανόηση
7. Αυτονομία στη Μάθηση και Επαγγελματική Ανάπτυξη
Η εφαρμογή του μοντέλου των 7Cs απαιτεί μια αλλαγή στη διδασκαλία και τη μάθηση, μετατοπίζοντας το επίκεντρο από τη διδασκαλία του περιεχομένου στην ανάπτυξη δεξιοτήτων. Οι δάσκαλοι ενθαρρύνονται να δημιουργούν μαθησιακά περιβάλλοντα που προάγουν την κριτική σκέψη, τη δημιουργικότητα, τη συνεργασία και την επικοινωνία, ενώ ταυτόχρονα ενσωματώνουν τις ΤΠΕ, προάγουν τη διαπολιτισμική κατανόηση και ενισχύουν την αυτονομία των μαθητών στη μάθηση.
Η όλη εμπειρία παρακολούθησης των δομημένων σεμιναρίων ήταν άκρως εποικοδομητική, αφού οι εκπαιδευτικοί του σχολείου επέστρεψαν φορτωμένες με καινούριες γνώσεις και μοναδικές εμπειρίες.
Γεωργία Τσιακκούρη
Χρυσούλα Νεοφύτου
Εκπαιδευτικοί ΙΑ’ Δημοτικού Σχολείου Πάφου