ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΑΦΟΥ ΙΑ΄ - ΑΓΙΟΥ ΣΠΥΡΙΔΩΝΑ
Δευ-Παρ – 7.30-13.05
Τηλέφωνο: 26222913
Τηλεομοιότυπο: 26222914
Μενού

Το ΙΑ΄ Δημοτικό Σχολείο Πάφου - Αγίου Σπυρίδωνα, με το Erasmus+ ΚΑ1 στην Πράγα

Το ΙΑ΄ Δημοτικό Σχολείο Πάφου - Αγίου Σπυρίδωνα, με το Erasmus+ ΚΑ1 στην Πράγα

Είναι γενικά αποδεκτό ότι βασικός στόχος της εκπαίδευσης στις μέρες μας αποτελεί όχι μόνο η διδασκαλία πυρηνικών γνώσεων σε κάθε γνωστικό αντικείμενο, αλλά κυρίως η ανάπτυξη και η καλλιέργεια ισχυρών γνωστικών, μεταγνωστικών, κοινωνικών και επικοινωνιακών δεξιοτήτων, οι οποίες θα επιτρέψουν σε κάθε εκπαιδευόμενο να γίνει ένας ανεξάρτητα σκεπτόμενος και ενεργός πολίτης.

Στη βάση των παραπάνω πληροφοριών και δεδομένων των εξελίξεων στο ευρύτερο κοινωνικό γίγνεσθαι, το σχολείο μας συμμετέχει ως διαπιστευμένος οργανισμός στο πρόγραμμα Erasmus+ KA1 (Βασική δράση 1) με πρωταρχικό στόχο, μέσω της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών του οργανισμού μας, τη βελτίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων του μαθητικού πληθυσμού του σχολείου μας,  μέσω της αξιοποίησης της Ευρωπαϊκής εμπειρίας.

Το πρόγραμμα έχει ως κύριους άξονες τη συμπεριληπτική μάθηση, τον ψηφιακό και πληροφοριακό γραμματισμό, την εκπαίδευση για ένα αειφόρο, βιώσιμο μέλλον και τη διεθνοποίηση του οργανισμού μας.

Στα πλαίσια λοιπόν του προαναφερθέντος προγράμματος τον Ιανουάριο του 2024  πραγματοποιήθηκαν δύο κινητικότητες εκπαιδευτικών του σχολείου μας προς την Τσεχία.

Συγκεκριμένα, η εκπαιδευτικός του σχολείου μας Δέσποινα Χατζηκλεοβούλου ταξίδεψε στην Πράγα από τις 15 μέχρι τις 19 Ιανουαρίου 2024 και συμμετείχε στο πρόγραμμα «Innovative Approaches to Teaching». Το πρόγραμμα παρακολούθησαν εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας, δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας εκπαίδευσης από Κύπρο, Ελλάδα, Ισπανία, Ισλανδία και Πορτογαλία.

Στόχος του σεμιναρίου ήταν να συμβάλει πρακτικά στη βελτίωση της ποιότητας και της αποτελεσματικότητας της εκπαιδευτικής διαδικασίας σε κάθε τάξη. Η ενθάρρυνση της δημιουργικότητας, η καλλιέργεια μεταγνωστικών  δεξιοτήτων, η χρήση της τεχνολογίας ως εργαλείο για την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης ήταν μερικά από τα θέματα στα οποία επικεντρώθηκε το σεμινάριο. Μέσα από διαδραστικές δραστηριότητες και πρακτικά παραδείγματα οι συμμετέχοντες αντάλλαξαν ιδέες και συνεργάστηκαν για το σχεδιασμό εργασιών και σχεδίων μαθημάτων. Οι θεωρητικές γνώσεις ήταν περισσότερο καθοδηγητικές και τα μαθήματα προσανατολίζονταν στη βιωματική μάθηση. Η διδασκαλία με καινοτόμες πρακτικές και τεχνολογίες που ήταν και ο στόχος του σεμιναρίου, έδινε έμφαση στη σημασία του «Μαθαίνω Κάνοντας», μεθοδολογία που καθιστά τη διδασκαλία ζωντανή και κάνει τη μάθηση μια ενεργητική διαδικασία, ανοίγοντας έτσι το «παράθυρο» για δράση, έρευνα, ανακάλυψη, επιχειρηματολογία, συνεργασία, κατανόηση.

Την ίδια περίοδο, ακόμη μια εκπαιδευτικός του σχολείου μας παρακολούθησε δομημένο σεμινάριο επιμόρφωσης στον ίδιο προορισμό. Συγκεκριμένα, η εκπαιδευτικός Μαρία Χριστοφίδη συμμετείχε στο πρόγραμμα με τίτλο «Education for Sustainability». Στο πρόγραμμα αυτό συμμετείχαν συνολικά 17 εκπαιδευτικοί από Ιταλία, Ισπανία, Πορτογαλία, Ρουμανία και Ελλάδα. Οι συνάδελφοι που συμμετείχαν προέρχονταν από τη δημοτική και τη μέση εκπαίδευση.Στόχος του προγράμματος ήταν να γνωρίσουν οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί τι ακριβώς είναι η Βιωσιμότητα και πώς μπορεί να εφαρμοστεί στην εκπαιδευτική διαδικασία. Η Βιωσιμότητα δεν αφορά μόνο περιβαλλοντικά θέματα αλλά είναι μια πολυσύνθετη έννοια με 3 πυλώνες: τον κοινωνικό, τον οικονομικό και τον περιβαλλοντικό. Θεωρείται ότι μόνο με στόχο τη βιωσιμότητα θα μπορέσει η ανθρωπότητα να ανταπεξέλθει στην οικονομική, περιβαλλοντική αλλά και κοινωνική κρίση, που καλείται να αντιμετωπίσει τις τελευταίες δεκαετίες.

Στο πρόγραμμα που παρακολούθησε η εκπαιδευτικός τους σχολείου μας, παρουσιάστηκε ο πιο κάτω ορισμός:

«Βιωσιμότητα είναι η ανταπόκριση στις ανάγκες του σήμερα, χωρίς να διακυβεύεται η ικανότητα των μελλοντικών γενεών να ανταποκριθούν στις δικές τους ανάγκες» (Έκθεση Brundtland για την Παγκόσμια Επιτροπή Περιβάλλοντος και Ανάπτυξης).

Για να επιτευχθεί ένας τέτοιος στόχος, θα πρέπει να αναθεωρηθούν οι στάσεις, οι αξίες και οι συμπεριφορές των ανθρώπων. Το καλύτερο μέρος για να ξεκινήσουμε είναι η εκπαίδευση, ούτως ώστε τα παιδιά να γνωρίσουν από μικρή ηλικία τις αρχές και τις αξίες της βιωσιμότητας. Έτσι, κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου συζητήθηκε και το ποια είναι η θέση και ο ρόλος τους εκπαιδευτικού σε όλη αυτή τη διαδικασία.

Επιπλέον, στο πρόγραμμα παρουσιάστηκαν οι «17 Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ» και η σύνδεσή τους με πέντε τομείς κρίσιμης σημασίας (Άνθρωποι, Πλανήτης, Ευημερία, Ειρήνη, Συνεργασία). Αναπτύχθηκαν διάφορα θέματα όπως η ισότητα, οι αξίες, η ηθική, τα στερεότυπα, η προκατάληψη, οι διακρίσεις, κοινωνικά θέματα, η υποστήριξη της ευημερίας, ο αλτρουισμός, η λήψη αποφάσεων και πώς μπορούμε να αναθέσουμε στους μαθητές μας βιώσιμα πρότζεκτ με θέμα το κλίμα και τη φύση. Όλα αυτά  διδάχθηκαν μέσα από τη συνεργατική μάθηση, με εργασία και συζήτηση σε ομάδες, debate και πρότζεκτ.

Τέλος, οι δύο εκπαιδευτικοί του σχολείου μας είχαν την ευκαιρία να περιηγηθούν σε διάφορα αξιοθέατα στην Πράγα, όπως  η Γέφυρα του Καρόλου, το Κάστρο της Πράγας, η Πλατεία της Παλιάς Πόλης, το Αστρονομικό Ρολόι κ.ά.

Δέσποινα Χατζηκλεοβούλου

Μαρία Χριστοφίδη