Στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+ KA1 (Βασική δράση 1), το οποίο έχει ως πρωταρχικό στόχο την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών του οργανισμού μας, πραγματοποιήθηκαν τον Ιούλιο του 2024 δύο κινητικότητες εκπαιδευτικών του σχολείου μας στη Φλωρεντία της Ιταλίας.
Συγκεκριμένα, η διευθύντρια του ΙΑ’ Δημοτικού Πάφου κα Μαρία Φιλιππίδου παρακολούθησε από την 1η Ιουλίου 2024 μέχρι και τις 6 Ιουλίου το Course «Use ICT to Integrate Migrant Students in your Classroom».
Στόχος του σεμιναρίου ήταν αφενώς να παρέχει στους συμμετέχοντες μια πρακτική κατανόηση χρήσιμων εργαλείων ΤΠΕ και άλλων εκπαιδευτικών στρατηγικών για την ένταξη μεταναστών, αιτούντων άσυλο και προσφύγων στην τάξη και αφετέρου η πρακτική εμπειρία στον τρόπο χρήσης ψηφιακών εφαρμογών ώστε να μάθουν οι μαθητές τη γλώσσα της χώρας υποδοχής.
Οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να συμμετέχουν σε παιχνίδια και άλλες δραστηριότητες που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την προώθηση της κοινωνικής ένταξης μαθητών από μικτό πολιτισμικό υπόβαθρο, όπως τη δημιουργία βίντεο για την αύξηση της δέσμευσή των μαθητών με μεταναστευτική βιογραφία στη μαθησιακή διαδικασία.
Με την ολοκλήρωση του σεμιναρίου, οι συμμετέχοντες εξοικειώθηκαν να χρησιμοποιούν ψηφιακές τεχνολογίες και απέκτησαν μια ευρύτερη επίγνωση του εκπαιδευτικού δυναμικού των ψηφιακών τεχνολογιών και πώς να τις εκμεταλλευτούν, προκειμένου να μετατρέψουν το δυνητικό βάρος μιας πολιτιστικά ποικιλόμορφης τάξης σε ευκαιρίες μάθησης.
Παράλληλα, την ίδια χρονική περίοδο η βοηθός διευθύντρια του σχολείου κα Μαριαλένα Χριστοδουλίδου παρακολούθησε το οργανωμένο σεμινάριο “A Satisfying School Experience: Strategies and Skills for Teachers”. Το πρόγραμμα παρακολούθησαν εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με χώρες προέλευσης την Κύπρο, την Πορτογαλία, τη Σλοβακία και τη Κροατία.
Το σεμινάριο στόχευε να επιμορφώσει τους εκπαιδευτικούς στο πώς να καλλιεργήσουν ένα πιο δυναμικό, δημιουργικό περιβάλλον στην τάξη ώστε να ενθαρρυνθεί και να τονωθεί το ενδιαφέρον των μαθητών για μάθηση.
Αναλυτικότερα οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία μέσα από μια σειρά βιωματικών δραστηριοτήτων και εμπειριών να γνωρίσουν καλές πρακτικές που προάγουν: 1) την καλλιέργεια της αυτοεκτίμησης των μαθητών, 2) την αυξημένη συμμετοχή των παιδιών στην εκπαιδευτική διαδικασία και 3) τη συνεργασία μεταξύ δασκάλων, μαθητών και των οικογενειών τους με απότερο στόχο τη βελτίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων των μαθητών.
Ταυτόχρονα οι εκπαιδευτικοί κατανόησαν και ενημερώθηκαν για την πρόωρη εγκατάλειψη του σχολείου, για τις επιπτώσεις των αρνητικών σχέσεων σχολείου-οικογένειας και τα πρώιμα σημάδια εξουθένωσης των εκπαιδευτικών όπως και για πρακτικές που στοχεύουν στην πρόληψη ή και αντιμετώπιση των πιο πάνω. Συγκεκριμένα, με την ολοκλήρωση του σεμιναρίου οι συμμετέχοντες απέκτησαν περισσότερες γνώσεις σχετικά με το πώς η δημιουργικότητα, η βελτιωμένη επικοινωνία και η καλλιέργεια δεξιοτήτων διαχείρισης σχέσεων μπορούν να είναι αποτελεσματικοί σύμμαχοι στην αποθάρρυνση της εγκατάλειψης του σχολείου κτλ.
Και οι δύο κινητικότητες πρόσφεραν εκτός από το εκπαιδευτικό κομμάτι, γνωριμία με την Ιταλική κουλτούρα, ξεναγήσεις στην πόλη, παρακολούθηση πολιτιστικών δρώμενων, όπως και γαστρονομικές εμπειρίες. Η όλη εμπειρία ήταν μοναδική!
Μαριαλένα Χριστοδουλίδου
Συντονίστρια Ευρωπαικών Προγραμμάτων Erasmus+, IA’ Δημοτικού Σχολείου Πάφου
Σεπτέμβριος 2024