
Το ΙΑ’ Δημοτικό Σχολείο Πάφου Αγίου Σπυρίδωνα, στην Πράγα την «Πόλη των 100 Πύργων».
Στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+ KA1 (Βασική δράση 1), το οποίο έχει ως πρωταρχικό στόχο την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών του οργανισμού μας, πραγματοποιήθηκαν τον Φεβρουάριο του 2025 δύο κινητικότητες εκπαιδευτικών του σχολείου μας στην Πράγα, πρωτεύουσα της Τσεχίας.
Συγκεκριμένα, η εκπαιδευτικός του σχολείου μας Μαριελένα Μιχαλάτου, είχε την ευκαιρία να παρακολουθήσει από τις 3 Φεβρουαρίου μέχρι και τις 7 Φεβρουαρίου 2025, το σεμινάριο «Game-Based Learning and Gamification».
Τι είναι ακριβώς το Gamification και τι ρόλο «παίζει» στην εκπαίδευση;
Στα ελληνικά μεταφράζεται ως «παιχνιδοποίηση» και πρόκειται για την ενσωμάτωση μηχανισμών παιχνιδιού σε ένα περιβάλλον μη παιχνιδιού.
Η εκπαίδευση αποτελεί ακόμα έναν χώρο που η παιχνιδοποίηση μπορεί να εφαρμοστεί πολύ εύκολα. Η παιχνιδοποίηση στην εκπαίδευση επαναστατεί πλέον στον τρόπο που οι μαθητές αλληλοεπιδρούν με το εκπαιδευτικό υλικό, μεταμορφώνοντας τη παραδοσιακή μάθηση σε πιο δυναμική και πιο διαδραστική. Ενσωματώνοντας στοιχεία παιχνιδιών στη διαδικασία εκπαίδευσης, οι μαθητές παρακινούνται να επενδύσουν περισσότερο χρόνο, προσπάθεια και συγκέντρωση, κάνοντας την εκπαίδευση ένα συναρπαστικό ταξίδι, αντί για μια βαρετή διαδικασία.
Αυτός ο συνδυασμός ψυχαγωγίας και εκπαίδευσης έχει αποδειχθεί ότι είναι ένα ισχυρό εργαλείο για την ενίσχυση της συμμετοχής των μαθητών και την ευκολότερη κατανόηση των εννοιών.
Στόχος του σεμιναρίου ήταν η ενημέρωση σχετικά με τρέχουσες διαδικτυακές ψηφιακές εφαρμογές τα οποία προωθούν την εκπαιδευτική ανάπτυξη στον τομέα της Μάθησης μέσω Παιχνιδιών (GBL), τα οποία βοηθούν στην ανάπτυξη της συνεργασίας των μαθητών, της δημιουργικής και κριτικής σκέψης μέσω των μέσων ενημέρωσης και του ψηφιακού εγγραμματισμού και αφετέρου την απόκτηση νέων δεξιότητων, δημιουργώντας δείγματα μαθημάτων και στρατηγικές εφαρμογής GBL στα μαθήματά ενός εκπαιδευτικού.
Το σεμινάριο ολοκληρώθηκε με επιτυχία και με την ολοκλήρωση του, η εκπαιδευτικός του σχολείου μας είχε την ευκαιρία να μάθει πώς γίνεται η προσέγγιση της έννοιας της “παιχνιδοποίησης” και να ενημερωθεί για τα καινοτόμα εργαλεία μάθησης και πώς να τις εκμεταλλευτούν γενικότερα οι εκπαιδευτικοί μας, προκειμένου να ενισχύσουν το μάθημά τους και να διευρύνουν το φάσμα της αποτελεσματικής εκμάθησης – καθώς η πληροφορία γίνεται πιο εύπεπτη και ταυτόχρονα ενδυναμώνει τη σχέση μαθητή/εκπαιδευτικού, αφού το μάθημα πλαισιώνεται από τη φιλοσοφία των παιχνιδιών δημιουργώντας την αίσθηση του κοινού σκοπού.
Παράλληλα, την ίδια χρονική περίοδο η εκπαιδευτικός του σχολείου μας, Ντιάνα Νταζιάνη, παρακολούθησε στον ίδιο οργανισμό υποδοχής, το οργανωμένο σεμινάριο «Inclusive Education» (Συμπεριληπτική μάθηση).
Αυτό το πρόγραμμα εστίαζε στη συμπεριληπτική εκπαίδευση, τις επικοινωνιακές στρατηγικές και τις καινοτόμες διδακτικές μεθόδους. Μέσα από συζητήσεις σχετικά με την ένταξη, τη συμπερίληψη και τον εντοπισμό εμποδίων στην εκπαίδευση, οι συμμετέχοντες εξέτασαν βασικές προκλήσεις και παράγοντες κινδύνου που επηρεάζουν τα συμπεριληπτικά μαθησιακά περιβάλλοντα.
Επιπλέον, οι συναντήσεις εστίασαν σε σημαντικά εκπαιδευτικά θέματα. Το πρόγραμμα κάλυψε τη μη βίαιη επικοινωνία, τη διαχείριση συγκρούσεων και την εκπαίδευση αξιών, ακολουθούμενα από συζητήσεις σχετικά με την αξιολόγηση των μαθητών. Υπό έμφαση ήταν και η ψυχοκοινωνική ανάπτυξη και τη δημιουργία ενός θετικού σχολικού κλίματος και υπογραμμίστηκε η σημασία της συναισθηματικής ευημερίας στην εκπαίδευση.
Ακολούθως συζητήθηκε η μαθητοκεντρική μάθηση μέσω έργων και εργασιών, βοηθώντας τους εκπαιδευτικούς να προσαρμόσουν το αναλυτικό πρόγραμμα στις ανάγκες μιας συμπεριληπτικής τάξης.
Η τελευταία ημέρα ανέδειξε τη δημιουργική πλευρά της διδασκαλίας, ενσωματώνοντας δραστηριότητες δραματοποίησης, τέχνης και διεπιστημονικών προσεγγίσεων για την ενίσχυση της εμπλοκής των μαθητών. Το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε με ανατροφοδότηση, αξιολόγηση και συζήτηση για τη διάχυση των γνώσεων, εξασφαλίζοντας ότι οι συμμετέχοντες θα αποκομίσουν χρήσιμες πρακτικές γνώσεις και στρατηγικές για εφαρμογή στο εκπαιδευτικό τους περιβάλλον.
Η όλη εμπειρία ήταν μοναδική!
Μαριελένα Μιχαλάτου
Ντιάνα Νταζιάνη
Εκπαιδευτικοί ΙΑ’ Δημοτικού Σχολείου Πάφου